Der er mange mennesker der arbejder på jobs, eller laver fritidsaktiviteter, der kræver at man bevæger sig over alle mulige forskellige former for terræn. Når man står i sådan en situation, så har det traditionelt set været en stor faktor i ens valg af bil. Hvis man hver dag skal køre over noget hårdt terræn, så kan det være både farligt og frustrerende at køre på det, i en bil der kun er designet til flade og vel-asfalterede veje. Så de fleste købte sig en dedikeret firhjuls-trækker.
Problemet er imidlertid, at sådan en bil jo så ikke egner sig specielt i andre sammenhænge. Du kan selvfølgeligt godt køre rundt i en firhjulstrækker inde i byen, men du brænder unødigt meget benzin af, og skal konstant være opmærksom på den overdrevne trækkraft du sidder med, når du eksempelvis starter med at køre igen ved et lyskryds eller lignende. Det er altså hverken særligt økonomisk eller specielt praktisk.
Derudover er det også lettere irriterende at terrænet på den måde skal afgøre hvilken bil vi kan køre rundt i. Der er langt færre firhjulstrækkere på markedet end der er generelle biler. Samtidig er firhjulstrækkere typisk designet specifikt med vildt terræn i tankerne: hvilket kan være praktisk nok, men som også gør at man altid går på kompromis med bilens udseende og andre faktorer, når man køber sådan en.
Men sådan er det ikke længere. Den teknologi der skal til for at lave firhjulstrækkerne er nemlig kommet så langt i dag, at den kan slås til og fra, og kan passe ind i helt almindelige personbiler. Det betyder at du kan få alle fordelene ved en almindelig bybil, og koble dem sammen med alle de krav du måtte have til, at kunne køre rundt i al slags terræn.
En af mine favorit-biler i denne klasse er renault kadjar. Den har nemlig ETC (elektronisk vejgrebskontrol) der gør det super nemt at skifte imellem de forskellige geartilstande. Hvis du kører inde i byen, så kan du sætte den til at opføre sig som en helt almindelig bil der kun trækker på 2 hjul. Det betyder en bedre brændstoføkonomi og en mere naturlig følelse når bilen startes og føres. Kommer du ud i en situation hvor du skal køre i mudder eller sne, så kan du nemt låse den til at trække med alle fire hjul, og derved have samme oplevelse som hvis du havde en dedikeret firhjulstrækker.
Med en Kadjar eller anden bil, der kan skifte imellem forskellige træksystemer, får du altså det bedste fra begge verdener. Du kan få en bil der har et design der passer lige præcis til dig, som er økonomisk at køre i til hverdag, og som kan bruges i alt terræn.